REGULAMIN WYCIECZEK SZKOLNYCH
I Postanowienia ogólne
- Organizatorami działalności kajoznawczo – turystycznej dla uczniów jest szkoła. Może ona w tym zakresie współdziałać z innymi podmiotami, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka.
- Organizowane przez szkołę wycieczki powinny mieć na celu w szczególności:
- poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
- poznawanie kultury i języka innych państw,
- poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego,
- wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
- upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
- podnoszenie sprawności fizycznej,
- upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,
- przeciwdziałanie patologii społecznej,
- poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
- Wycieczki mogą być organizowane w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.
- Osobą odpowiedzialną za organizację oraz za prawidłowy i bezpieczny przebieg wycieczki lub imprezy jest kierownik.
- Nauczyciel planuje wycieczkę szkolną na początku roku szkolnego, zgodnie z wewnątrzszkolnym kalendarzem roku szkolnego ( imprez i uroczystości ).
- Wycieczka musi być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a następnie omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie podjętych ustaleń: cel wycieczki, trasa, zwiedzane obiekty, harmonogram, regulamin zachowania uczniów podczas wycieczki.
- Wychowawca może organizować wycieczki klasowe pod warunkiem, że w wyjeździe weźmie udział co najmniej 75% uczniów klasy.
- Za zgodą dyrektora szkoły mogą być organizowane wycieczki międzyklasowe.
- Udział uczniów w wycieczkach, z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych i imprezach wymaga zgody ich rodziców lub opiekunów prawnych, którzy zostają poinformowani o podjętych ustaleniach dotyczących programu i organizacji wycieczki.
- Rodzice zobowiązani są poinformować kierownika wycieczki o stanie zdrowia dziecka, prowadzonym leczeniu, ewentualnych alergiach, uczuleniach i innych przeciwskazaniach.
- Wzór karty – zgoda rodziców na udział dziecka w wycieczce – stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
- Wycieczka może być odwołana z powodu braku pisemnej zgody rodziców uczniów.
- Program wycieczki organizowanej przez szkołę, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki, którą zatwierdza dyrektor szkoły.
- Wzór karty wycieczki stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
- Organizacja i program wycieczek powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.
- W wycieczkach turystyczno – krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku, do których istnieją przeciwskazania lekarskie.
- Uczniowie niepełnosprawni, o ile nie ma przeciwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w wycieczkach, a organizatorzy tych wycieczek powinni zapewnić im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju stopnia niepełnosprawności.
- Szkoła może organizować wycieczki zagraniczne, Zgodę na zorganizowanie wycieczek wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Zawiadomienie zawiera w szczególności:
– nazwę kraju,
– czas pobytu,
– imię i nazwisko kierownika wycieczki,
– listę uczniów biorących udział w wyjeździe z określeniem ich wieku.
- Za nieprzestrzeganie przez uczniów regulaminu wycieczek szkolnych i wynikające z tego szkody materialne odpowiedzialność finansową ponoszą rodzice.
II Rodzaje wycieczek
Organizowanie wycieczek odbywa się w następujących formach:
- wycieczki przedmiotowe – inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego program nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych,
- wycieczki krajoznawczo – turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych,
- imprezy krajoznawczo – turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje,
- imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem, takie jak: rajdy, spływy, zloty.
- imprezy wyjazdowe – związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne.
III Kierownik wycieczki i opiekunowie
- Kierownikiem wycieczki szkolnej może być pracownik pedagogiczny szkoły pod warunkiem posiadania zaświadczenia o ukończeniu kursu dla kierowników wycieczek szkolnych.
- Kierownikiem wycieczki może być także inna, wyznaczona przez dyrektora szkoły, osoba pełnoletnia która:
– ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych,
– jest instruktorem harcerskim,
– posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora turystyk kwalifikowanej lub pilota wycieczek.
- Kierownikiem obozu wędrownego może być osoba po ukończeniu kursu dla kierowników obozów wędrownych lub posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek.
- Kierownikiem imprezy turystyki kwalifikowanej może być osoba posiadająca uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek bądź stopień trenera lub instruktora odpowiedniej dyscypliny sportu.
- Opiekunem wycieczki może być nauczyciel albo, po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły, inna osoba pełnoletnia.
- W przypadku większej niż jeden liczby opiekunów przynajmniej jeden z nich powinien być nauczycielem.
- W przypadku organizacji wycieczek przedmiotowych / klasowych funkcję kierownika i zarazem opiekuna pełni nauczyciel danego przedmiotu / wychowawca klasy przy spełnieniu warunków określonych w pkt, X niniejszego regulaminu.
IV Obowiązki kierownika wycieczki
- Kierownik wycieczki w szczególności:
- opracowuje z udziałem uczestników szczegółowy program i harmonogram wycieczki oraz wypełnia kartę wycieczki,
- opracowuje regulamin i zapoznaje z nim uczestników wycieczki,
- zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz zapewnia nadzór w tym zakresie,
- zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa na lekcji wychowawczej poprzedzającej wyjazd i odnotowuje ten fakt w dzienniku oraz zapewnia warunki do ich realizacji,
- określa zadania dla opiekunów w zakresie realizacji programu oraz zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki,
- nadzoruje zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy.
- organizuje transport, wyżywienie i noclegi dla uczestników,
- dokonuje podziału zadań dla uczestników,
- dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizacje wycieczki,
- dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu.
- Kierownik ma obowiązek znać i zapisać na karcie wycieczki numer szkolnej polisy ubezpieczeniowej.
- Kierownik potwierdza własnoręcznym podpisem na karcie wycieczki przyjęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci.
- Kierownik wycieczki, po zasięgnięciu opinii wychowawcy, może odmówić zgody na uczestnictwo w wycieczce uczniowi, który często nie przestrzega regulaminu i swoim zachowaniem może uniemożliwić pełną realizację programu wycieczki.
V Obowiązki opiekuna
- Opiekun w szczególności:
- sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami,
- współdziała z kierownikiem z zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki,
- sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
- nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom,
- wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki,
- opiekun nie może jednocześnie wykonywać funkcji kierownika wycieczki.
- Opiekunowie potwierdzają własnoręcznym podpisem na karcie wycieczki przyjęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci.
VI Obowiązki uczestników wycieczki lub imprezy
- Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w dniach zajęć szkolnych mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą wskazaną przez dyrektora.
- Uczniowie mają prawo zgłaszać propozycje rozwiązać dotyczących szczegółowych kwestii organizacyjnych i merytorycznych wycieczki.
- Uczniowie w określonym terminie dostarczają kierownikowi wycieczki pisemną zgodę od rodziców na udział w wycieczce.
- W czasie wycieczki uczniowie zobowiązani są do przestrzegania zasad bezpieczeństwa ustalonych i omówionych przez kierownika wycieczki.
- Każdy z uczestników potwierdza własnoręcznym podpisem zapoznanie się z regulaminem wycieczki i tym samym zobowiązuje się do jego przestrzegania.
- Uczestnicy wycieczki biorą udział w zajęciach przewidzianych w programie wycieczki.
- Uczestnicy informują kierownika wycieczki o ewentualnych dolegliwościach oraz stosowanych lekach, środkach zapobiegawczych, które powinny uzupełnić apteczkę.
- Informują kierownika wycieczki o ewentualnych wypadkach, wyrządzonych szkodach lub innych istotnych problemach związanych z wycieczką.
- Uczestników wycieczki obowiązuje odpowiedni strój uzależniony od charakteru wycieczki – stosowny do warunków i miejsca wyjazdu.
- Uczestnicy zobowiązani są zabrać na wycieczkę aktualną legitymację szkolną.
- Uczestnicy wycieczki bezwzględnie stosują się do wszystkich poleceń, zakazów i nakazów kierownika wycieczki lub opiekuna.
- Uczestnik wycieczki przestrzega przepisów ruchu drogowego i zachowuje ostrożność na ulicach i w innych miejscach, w których może grozić jakiekolwiek niebezpieczeństwo.
- Uczniowie zachowują się w kulturalny sposób, kulturalnie odnoszą się do opiekunów, kolegów i innych osób oraz pozostawiają w porządku wszystkie miejsca przebywania.
- W czasie postoju autokaru na parkingu należy ściśle przestrzegać zaleceń kierownika wycieczki.
- W przypadku wyjazdu na basen oraz podczas zwiedzania muzeów. Parków krajobrazowych itp. Uczestnicy wycieczki zobowiązani są do przestrzegania regulaminów tych obiektów. Traktują z należytym respektem obiekty zabytkowe i eksponaty muzealne.
- W miejscu zakwaterowania należy przestrzegać regulaminu placówki.
- Uczestnicy wycieczki przestrzegają ciszy nocnej.
- Uczestnicy nie oddalają się od grupy bez wyraźnego zezwolenia kierownika wycieczki lub opiekuna.
- Obowiązuje zakaz palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków.
- Zabronione jest narażanie na niebezpieczeństwo siebie lub innych.
- W przypadku rażącego naruszania regulaminu uczestnik wycieczki zostaje przekazany pod opiekę rodziców ( prawnych opiekunów ) – w nagłych i uzasadnionych wypadkach wzywana jest policja. Za nieprzestrzeganie regulaminu wycieczek szkolnych uczestnicy mogą być ukarani wykluczeniem z udziału w imprezach szkolnych na określony czas. Ostateczną decyzję o wymiarze kary podejmuje dyrektor szkoły na wniosek kierownika wycieczki.
- Uczeń może nie uzyskać zgody na uczestnictwo w wycieczce, jeżeli kierownik wycieczki po zasięgnięciu opinii wychowawcy stwierdzi, iż uczeń swoim zachowaniem może uniemożliwić pełną realizację programu wycieczki, gdyż często nie przestrzega regulaminu szkoły.
- Za nieprzestrzeganie przez uczniów regulaminu wycieczek szkolnych i wynikające z tego szkody materialne odpowiedzialność finansową ponoszą rodzice.
- Za wzorowe zachowanie podczas pobytu uczestnicy nagrodzeni zostaną pochwałą kierownika wpisaną do dzienników lekcyjnych.
VII Finansowanie wycieczki lub imprezy
- Plan finansowy musi określać ogólny koszt wycieczki, koszt jednego uczestnika wycieczki oraz przewidywane koszty organizacyjne i programowe.
- Wycieczki finansowane mogą być ze środków:
- pochodzących od rodziców uczniów biorących udział w wycieczce,
- pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego i organizacji działających na terenie szkoły,
- wypracowanych przez uczniów,
- przekazanych przez radę rodziców,
- przekazanych przez osoby prawne i fizyczne.
- Rodzice uczniów biorących udział w wycieczce zobowiązani są do pokrycia związanych z nią kosztów, chyba, że udział w imprezie może być sfinansowany z innych źródeł.
- Rodzice, którzy zdeklarowali udział swojego dziecka w wycieczce, a następnie deklarację tę wycofali, zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu.
- Kierownik wycieczki oraz opiekunowie nie powinni ponosić kosztów udziału w imprezie.
- Kierownik wycieczki odpowiada za terminowe regulowanie zobowiązań z nią związanych. O wszelkich opóźnieniach należy niezwłocznie informować dyrektora szkoły.
- Kierownik dokonuje rozliczenia wycieczki, określa sposób zagospodarowania nadwyżki, względnie uzupełnienia niedoboru finansowego.
- Dowodami finansowymi są przede wszystkim podpisane przez rodziców dzieci listy wpłat oraz rachunki, faktury i bilety wstępu. W wyjątkowych uzasadnionych przypadkach może być oświadczenie o poniesionych wydatkach związanych z określonym punktem wycieczki, zawartym w harmonogramie, poświadczone własnoręcznym podpisem kierownika oraz uczestników wycieczki.
- Kierownik wycieczki na życzenie rodziców dzieci biorących udział w wycieczce, zobowiązany jest przedłożyć zebrane dowody finansowe.
VIII Udzielanie zgody na przeprowadzenie wycieczki
- Zgody na przeprowadzenie wycieczki szkolnej udziela dyrektor szkoły poprzez zatwierdzenie kompletnej dokumentacji wycieczki – podpisanie karty wycieczki co najmniej na 3 dni przed jej rozpoczęciem.
- Jeżeli wycieczka przedmiotowa ma odbyć się podczas planowanej lekcji danego przedmiotu należy co najmniej dzień wcześniej zgłosić dyrektorowi zamiar wyjścia poza teren szkoły, a następnie odnotować fakt przeprowadzenia wycieczki w dzienniku lekcyjnym.
- Przeprowadzenie wycieczki bez uzyskania zgody stanowi naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
IX Dokumentacja wycieczki
- Kierownik wycieczki najpóźniej na tydzień przed planowaną wycieczką informuje dyrektora o jej założeniach organizacyjnych.
- Kierownik wycieczki najpóźniej na 3 dni przed jej rozpoczęciem przedstawia dyrektorowi kompletną dokumentację wycieczki do zatwierdzenia.
- Dokumentacja wycieczki zawiera:
- kartę wycieczki z jej harmonogramem ( 2 egzemplarze, z których jeden zostaje w szkole – załącznik nr 2,
- listę uczestników ( 2 egzemplarze, z których jeden zostaje w szkole ) – załącznik nr 3,
- pisemne zgody rodziców – załącznik nr 1,
- regulamin zachowania się uczniów podczas wycieczki,
- potwierdzenie rezerwacji świadczeń (w przypadku ich występowania),
- rozliczenie wycieczki – załącznik nr 4.
- Ewentualne braki w dokumentacji należy uzupełnić w terminie uzgodnionym z dyrektorem szkoły. Opóźnienie w przedstawieniu do zatwierdzenia lub braku wymaganych dokumentów mogą być przyczyną nieudzielenia zgody na przeprowadzenie wycieczki.
X Podstawowe zasady organizacji, bezpieczeństwa i opieki nad uczniami podczas wycieczek szkolnych
- Opiekę nad uczniami biorącymi udział w wycieczce sprawuje kierownik i opiekunowie grup. Opieka ma charakter ciągły.
- Opiekunami powinni być nauczyciele i rodzice uczniów. Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na wykonywanie obowiązków opiekuna przez inne osoby.
- Na wycieczce organizowanej poza terenem szkoły w obrębie tej samej miejscowości – Jarocin, bez korzystania ze środków lokomocji opiekę powinna sprawować co najmniej jedna osoba nad grupą do 25 uczniów.
- Na wycieczce udającej się poza teren szkoły przy korzystaniu ze środków lokomocji opiekę powinna sprawować jedna osoba nad grupą do 15 uczniów.
- Na wycieczce rowerowej opiekę powinny sprawować dwie osoby nad grupą 10 – 12 uczniów.
- Na imprezach krajoznawczo – turystycznych takich jak: biwaki, konkursy, turnieje, zawody sportowe opiekę powinna sprawować jedna osoba nad grupą do 15 uczniów.
- Na imprezach turystyki kwalifikowanej oraz na wycieczkach górskich ( odbywających się na wysokości pow. 600 m n.p.m. ) opiekę sprawować powinna jedna osoba nad grupą 10 uczniów, jeśli przepisy nie stanowią inaczej.
- Wycieczki piesze na terenach górskich leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody, oraz leżących powyżej 1000 m n.p.m. mogą sprawować wyłącznie przewodnicy turystyczni.
- Na wycieczkach, w których uczestniczą osoby niepełnosprawne opiekę powinna sprawować jedna osoba nad grupą do 5 uczniów niepełnosprawnych.
- Zabrania się prowadzenia wycieczek z dziećmi podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi. W razie gwałtownego załamania się warunków pogodowych, należy wycieczkę odwołać.
- Przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdów oraz przybycia do punktu docelowego, opiekunowie powinni bezwzględnie sprawdzać stan liczbowy uczniów.
- Nauczyciel na lekcji wychowawczej poprzedzającej wyjazd ma obowiązek przypomnieć uczniom o zasadach bezpieczeństwa na wycieczce oraz sposób zachowania się w razie nieszczęśliwego wypadku. Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym.
- Długość trasy i tempo należy dostosować do wydolności najsłabszego uczestnika każdej wycieczki.
- W przypadku zaginięcia – uczeń (uczniowie) pozostaje w miejscu zaginięcia
- miasto – uczeń zna miejsca postoju, plan dnia, zawiadamiamy policję, dyrektora szkoły, rodziców,
- szlak turystyczny – uczeń wie dokąd idziemy, zna kolor szlaku i docelowe schronisko – zawiadamiamy GOPR, schronisko, dyrektora szkoły, rodziców.
- Podczas wycieczek należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
- Do przewozu młodzieży należy wykorzystywać tylko sprawne i dopuszczone do przewozu osób pojazdy.
- Uczestnicy wycieczek powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Wycieczki szkolne powinny rozpoczynać się i kończyć przed budynkiem szkoły lub w uzasadnionych przypadkach, w miejscu ustalonym z kierownikiem wycieczki, Spod budynku szkoły uczniowie udają się do domu; po godzinie 21:00 – wyłącznie pod opieką rodziców.
- Nie wolno zatrzymywać się w czasie jazdy autokarem w celu wysadzenia dzieci. Wyjątek – pisemna prośba rodzica ucznia, który będzie stał w miejscu wcześniej ustalonym.
- Kierownik wycieczki obowiązkowo zabiera apteczkę pierwszej pomocy, a każdy uczestnik wycieczki posiada odpowiednie obuwie i odzież.
- W zakresie zapewnienia opieki i bezpieczeństwa nieuregulowanych niniejszym dokumentem, obowiązują przepisy wymienione w podstawie prawnej.
XI Szczegółowe zasady obowiązujące na wycieczkach
- Wycieczka piesza
- Na wycieczce w obrębie tej samej miejscowości – Jarocinie, bez korzystania ze środków lokomocji, opiekę sprawuje co najmniej jedna osoba nad grupą do 25 uczniów.
- Gdy wycieczka korzysta ze środków lokomocji lub udaje się poza miejscowość będącą siedzibą szkoły – poza Jarocin, opiekę sprawuje jedna osoba nad grupą do 15 uczniów.
- Wszyscy uczniowie idą zwartą grupą (parami) zgodnie z zasadą na początku grupy idzie kierownik lub przewodnik jako prowadzący, następnie najmłodsi i najsłabsi uczestnicy wycieczki, do których należy dostosować tempo marszu, zaś na końcu idą najstarsi uczestnicy wraz z jednym opiekunów.
- Nikt z uczestników nie odłącza się od grupy.
- W mieście należy poruszać się wyłącznie po chodnikach zwartą grupą.
- Uczestnicy wycieczki przekraczają jezdnię jedynie w miejscach do tego przeznaczonych (pasy dla pieszych).
- Przed wyruszeniem sprzed szkoły nauczyciel zobowiązany jest poinformować uczniów o zasadach poruszania się po drogach , po lesie.
- Wycieczka autokarowa
- Kierownik wycieczki zobowiązany jest zapoznać się ze stanem zdrowia uczestników ( choroba lokomocyjna ) i ustalić z rodzicami zasady postępowania.
- Liczebność grupy należy dostosować do możliwości technicznych autokaru/liczby miejsc.
- Opiekę sprawuje jedna osoba nad grupą do 15 uczniów.
- Miejsca przy drzwiach zajmują osoby dorosłe ( opiekunowie ).
- Organizator zobowiązany jest sprawdzić potwierdzenie sprawności technicznej autokaru.
- Postoje powinny odbywać się tylko w miejscach do tego wyznaczonych – oznakowane parkingi.
- Po każdej przerwie należy sprawdzić stan liczebny uczestników.
- Opiekunów zobowiązuje się do dopilnowania uczniów w czasie jazdy ( zabraniać chodzenia po autokarze, siedzenia tyłem, na oparciu, wyrzucania śmieci przez okno itp.).
- Kierownik wycieczki wsiada do autokaru jako pierwszy i ustala kolejność zajmowania miejsc, pozostaje na miejscu przy drzwiach z przodu autokaru.
- Jako ostatni wsiada opiekun i zajmuje miejsce z tyłu autokaru przy drzwiach.
- Przy wysiadaniu z autokaru – jako pierwszy wysiada opiekun i stojąc przy drzwiach ustawia uczniów, zwracając uwagę aby nie przebiegali przez jezdnię.
- Wycieczka rowerowa
- Opiekę sprawują 2 osoby nad grupą 10 – 12 uczniów ( zgodnie z prawem o ruchu drogowym w kolumnie nie może jechać więcej niż 15 osób).
- W wycieczkach rowerowych mogą brać udział uczniowie do 12 lat posiadający kartę rowerową.
- Długość dziennych odcinków trasy nie powinna przekraczać 40 km przy tempie jazdy do 15 km/h.
- Jadąc rowerami należy podporządkować się zasadzie : kierownik wycieczki jedzie na początku, za nim najsłabsi w grupie, następnie pozostali uczniowie, na końcu grupy jedzie drugi opiekun.
- Tempo jazdy należy dostosować do możliwości najsłabszego ucznia.
- Wymaga się, aby uczestnicy wycieczki jechali jeden za drugim ( niedopuszczalne jest jechanie obok siebie ), jak najbliżej krawędzi drogi, zgodnie z przepisami ruchu drogowego.
- Kierownik wycieczki zobowiązany zabrać apteczkę pierwszej pomocy oraz narzędzia do ewentualnej naprawy rowerów, pompkę.
- Uczestnicy powinni być wyposażeni w odpowiedni ubiór do jazdy oraz kask ochronny na głowę.
- Rowery uczestników powinny być sprawne.
XII Postanowienia końcowe
- Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w dniach zajęć lekcyjnych mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą wskazaną przez dyrektora szkoły.
- W przypadku, gdy podczas trwania wycieczki miał miejsce wśród jego uczestników wypadek, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych, Kierownik wycieczki powiadamia o zaistniałym fakcie dyrektora szkoły, rodziców oraz służby bhp w szkole.
- Odstępstwa od powyższego regulaminu wymagają pisemnej zgody dyrektora szkoły.
- Sprawy nieuregulowane powyższymi zasadami rozstrzyga się na podstawie innych przepisów wyższego rzędu stanowiących podstawę opracowania regulaminu.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 4 września 2017 r. po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną w dniu 30 sierpnia 2017 r.
XIII Podstawy prawne opracowania
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2014 r.Nr 256, poz. 2572 z późn. zm. )
- Ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej ( Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 z późn. zm. )
- Ustawa z dnia 29 stycznia 1997 r. o usługach turystycznych ( Dz. U. z 2994 r. Nr 223, poz. 2268 )
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm. )
- Rozporządzenie MEN z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży, a także zasad jego organizowania i nadzorowania ( Dz. U. z 1997 r. Nr 12, poz.67 z późn. zm. )
Rozporządzenie MEN i Sportu z dniz 8 listopada 2001 r. w sprawue warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki ( Dz. U. z 2001 r. Nr 135,poz.1516 )