, ,

Wycieczka na Kaszuby

Wycieczka trwała w dniach 9 – 12 maja 2017 roku. W podróży tej udział wzięli uczniowie klasy II SG oraz I SLO wraz z opiekunami: p. Bernardyną Kałmucką i p. Zygmuntem Karczem.

Mieszkaliśmy w Ośrodku Wypoczynkowym Krefta w Chmielnie.

Pierwszy dzień rozpoczął się od wcześnie.  O godz. 5.00 nastąpił wyjazd z Jarocina. Po drodze w Będominie zwiedziliśmy Muzeum Hymnu Narodowego mieszczące się w dworku,  w którym urodził się Józef Wybicki.

Kolejnym punktem programu było zwiedzenie Muzeum Kolejnictwa, Muzeum Ziemi Kościerskiej oraz jedynego w Polsce Muzeum Akordeonu  w Kościerzynie. W tym ostatnim uzyskaliśmy możliwość grania na starych instrumentach.

Następnego dnia zastaliśmy  za oknem śnieg. Byliśmy zdumieni tym faktem.  Pogoda jednak  nie zraziła nas. W stolicy Kaszub – Kartuzach naszą uwagę przykuł kościół z dachem w kształcie wieka trumny. Następnie zostaliśmy oprowadzeni po Muzeum Kaszubskim, w którym po raz pierwszy zapoznaliśmy się z Kaszubskimi Nutkami. Poczęstowano nas tabaką w celach poznania swojej domniemanej przyszłości. W Łapalicach z zaciekawieniem oglądaliśmy okazały współczesny zamek  wybudowany w latach 80 XX wieku, który po dzień dzisiejszy nie został ukończony.

Trzeci dzień spędziliśmy w Szymbarku w Centrum Edukacji i Promocji Regionu ze skansenem, gdzie znajduje się najdłuższa deska świata, która wywarła na nas ogromne wrażenie. Następnie zawrócił nam w głowie „dom do góry nogami”,  w którym poczuliśmy się jak po drugiej stronie lustra. Byliśmy też w Domu Sybiraka, a w bunkrze Gryfa Pomorskiego przeżyliśmy prawdziwy nalot bombowy.         Na naszej trasie znalazło się najwyższe wzniesienie Wzgórz Szymbarskich – Wieżyca (329 m n.p.m.), zdobyliśmy ten szczyt, a u jej podnóża zostaliśmy zachęceni do stworzenia kaszubskiego zespołu ludowego. Jeszcze tego dnia w Chmielnie odwiedziliśmy Muzeum  Ceramiki Kaszubskiej – pracownię. Zobaczyliśmy ręczną produkcję naczyń ceramicznych o oryginalnym kaszubskim wzornictwie.

Ostatniego dnia udaliśmy się do Wdzydz Kiszewskich, gdzie znajduje się Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich, który jest najstarszym parkiem tego typu w Polsce. Zobaczyliśmy budownictwo wsi kaszubskiej i kociewskiej od XVIII do XX w:  zagrody, dworskie obejścia, szkołę, kuźnię, wiatraki oraz kościół. Młodzież zdecydowała, że najprzyjemniejszym przewodnikiem był kowal, który pokazał nam tradycyjną metodę tworzenia podków.

Pomimo tylu atrakcji nie zabrakło czasu na zakupy, jedzonko w PRL-owskim barze mlecznym w  Kościerzynie oraz kąpiel  w mrożącej krew w żyłach 5-stopniowej wodzie w Jez. Kłodno w Chmielnie. Wiele godzin spędziliśmy na rozgrywkach w „Cymbergaja”, grillowaniu i długich pogawędkach.