, ,

Berlin

5 grudnia 2016 r wcześnie rano wyjechaliśmy na szkolną wycieczkę do Berlina.  Najpierw zobaczyliśmy miasto z okien autokaru m.in. Plac Poczdamski, Checkpoint Charlie – w czasie zimnej wojny jedno z najbardziej znanych przejść granicznych między NRD a Berlinem Zachodnim. Potem ruszyliśmy w kierunku Reichstagu, gdzie  pilot wycieczki przedstawił nam historię Berlina – jego podział  na część wschodnią i zachodnią.

Widzieliśmy zachowane fragmenty Muru Berlińskiego oraz duży symboliczny pomnik na wzór cmentarza, przypominającego o zbrodni popełnionej na narodzie żydowskim – Pomnik Holokaustu.

Kolejnym punktem naszej wycieczki była Brama Brandenburska. Następnie udaliśmy się na Wyspę Muzeów, na której zwiedziliśmy Muzeum Pergamońskie.

Najważniejszy jednak dla większości uczniów był Jarmark Bożonarodzeniowy. Spacerowaliśmy i robiliśmy zakupy na dwóch jarmarkach, które znajdowały się niedaleko Berliner Fernsehturm – wieży telewizyjnej i Alexanderplatz. Można tu kupić tradycyjne wyroby rzemieślnicze, ozdoby bożonarodzeniowe, można skorzystać z lodowiska, diabelskiego młyna i karuzeli. No i oczywiście trzeba spróbować typowych potraw niemieckich.

Do Jarocina wróciliśmy przed północą.